ULUBIEŃCY SIERPNIA




Ponownie spóźniona z ulubieńcami, ale w końcu lepiej późno niż wcale.
Powiem tak, sierpień był bardzo kapustny, z resztą, sami zobaczcie :


1. Kapusta biała (ok. 1,50 zł/ kg)


Bogata witaminy: A, B1, B2, B6, C, E, K, PP, U, składniki mineralne: fosfor, mangan, cynk, miedź, siarka, potas, kobalt, fluor, chlor, jod, wapń, żelazo, arsen, sód, błonnik pokarmowy, 16 wolnych aminokwasów, cukry, antyoksydanty, kwas foliowy, kwas nikotynowy, kwas szczawiowy, pantotenowy, karoteny, antocyjany.
  • Możemy ją stosować zewnętrznie, przykładając na obolałe miejsca kapuściane liście, jak i wewnętrznie, jedząc i pijąc przygotowane z niej soki, które mają właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Lecznicza jest kapusta surowa, duszona, gotowana, smażona, jak również woda po gotowanej kapuście.
  • Kapusta wzmacnia odporność organizmu, pobudza apetyt, przeciwdziała anemii, zwalcza wszelkiego rodzaju bóle: uporczywe bóle głowy, bóle mięśni, bóle reumatyczne, bóle lędźwi, nerwobóle, bóle gardła przy przeziębieniu, bóle żołądka i jelit, migreny, bolesne bóle menstruacyjne, bóle twarzy, bóle zębów, paradentozę, szkorbut, zwalcza bóle i choroby przyzębia. Pomaga w zapaleniu zatok czołowych, szczękowych, nosowych, zapaleniu powiek, spojówek, łagodzi podrażnione, łzawiące, zaczerwienione oczy. Kapusta leczy wszelkie owrzodzenia, skutecznie leczy wrzody żołądka, jelit, owrzodzeniach przewodu pokarmowego, niedokwaśności, nadkwasoty, owrzodzenia kończyn, owrzodzenia żylaków, żylaki odbytu, żylaki nóg. Leczy i zwalcza kaszel szczególnie suchy, kaszel sezonowy, alergiczny, gruźlicę, koklusz, astmę chroniczną i dziecięcą, grypę, anginę, przeziębienia, chrypkę, zapalenie płuc i oskrzeli, zapalenie opłucnej, chroniczny nieżyt oskrzeli, katar sienny, katar i nieżyt nosa.
  • Pomocna jest w leczeniu gruźlicy stawów, gruźlicy kości, ischiasie, gośćcu - reumatyzmie stawowym i mięśniowym, lumbago, rwie kulszowej, w niedomaganiach wątroby i pęcherzyka żółciowego, zapaleniu woreczka żółciowego, w nieżycie i zapaleniach jelit i żołądka, chronicznym nieżycie żołądka, zapaleniu okrężnicy, hemoroidach, w dolegliwościach i infekcjach jelit, dolegliwości nerek, kamicy nerek, kamicy dróg moczowych, skąpomoczu, kolkach nerkowych, kolkach żółciowych, marskości i twardości wątroby, śledziony, zapaleniu prostaty, skazie moczowej, dnie, wspomaga i reguluje trawienie, co sprzyja prawidłowej przemianie materii, wspomaga odchudzanie, odtruwa organizm z toksyn i trucizn, wspomaga pracę serca, wspomaga i reguluje krwiobieg, obkurcza naczynia krwionośne, zapobiega zapaleniu tętnic, nadciśnieniu tętniczemu.
  • Wspomaga układ nerwowy, koi nerwy, zwalcza przemęczenie, bezsenność, zapobiega depresjom, wspomaga leczenie cukrzycy, obniża poziom cukru, obniża cholesterol, zapalenie krtani, zapalenie węzłów i naczyń chłonnych, zapalenie włośniczek, zapalenie macicy, ??zapalenie i obrzmiałość piersi po porodzie?, zapalenie pęcherza moczowego, zapalenie stawów, półpasiec, zapobiega utracie soli mineralnych, odwapnieniu organizmu, krzywicy, osteoporozie, zlikwiduje wodę w kolanie, likwiduje zaparcia i zatwardzenia, zwalcza biegunki, zwalcza i usuwa pasożyty jelit. Pomaga w leczeniu bezgłosu, leczy głuchotę, przytępienie słuchu i zapalenia ucha środkowego, leczy alkoholizm i zamroczenia alkoholowe, kaca, działając odtruwająco i odwykowo.
  • Leczy wszelkiego rodzaju choroby skórne: wysypki, wybroczyny podskórne, wysięki stłuczeniowe, sińce, trudno gojące, pękające rany, łojotok, czyraki, liszaje, pryszcze, pokrzywki, ropnie, postrzały, zastrzały, wszelkie choroby skóry, dermatozy, martwice, egzemy, gangreny, obrzęki, guzy, uszkodzenia skóry i naskórka, zranienia, trądzik, opryszczkę, ukąszenia owadów, odmrożenia, oparzenia, porażenia słoneczne, udary, regeneruje, oczyszcza, pielęgnuje, rozjaśnia, odmładza, wzmacnia cerę i skórę, wzmacnia słabe włosy i paznokcie.
  • Wszystkie kapustne zawierają duże ilości sulforanu, co zostało potwierdzone naukowo, który usuwa związki rakotwórcze z organizmu człowieka. Kapusta chroni nasz organizm i profilaktycznie zwalcza raka piersi i sutka, płuc, raka jajników, jąder i prostaty, raka pęcherza moczowego i jelita grubego.
  • Najzdrowsza jest kapusta surowa, spożywana w formie surówek, sok z kapusty i świeże kapuściane liście stosowane do owijań i okładów, jak również kapuściane kąpiele działające wzmacniająco, usuwające zmęczenie, bóle mięśni, stawów. Takie kąpiele powinny trwać co najmniej pół godziny, a wykorzystujemy do nich wywar z ugotowanych dwóch główek kapusty. Wywar wlewamy do wanny z ciepłą wodą i relaksujemy się kąpielą.



2. Kiszona kapusta (ok. 7 zł/ kg)


Podkreślam KISZONA nie KWASZONA!!!

Dostarcza sporo witamin B1, B2, B3, które regulują metabolizm i ułatwiają trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów, wygładzają skórę, wzmacniają włosy i paznokcie oraz zwiększają przyswajalność żelaza, chroniąc przed anemią. Są dość dobrym źródłem witaminy C, A, E, K oraz magnezu, wapnia, fosforu i potasu. 

  •  Kiszona kapusta znana jest ze swych właściwości termoregulacyjnych – obniża zbyt wysoką temperaturę ciała, a zbyt niską podwyższa.
  • W kapuście stwierdzono obecność substancji regulujących pracę tarczycy oraz substancji, które zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów żołądka, dwunastnicy i jelita grubego. 
  • Sok z kiszonej kapusty nie tylko wzmacnia odporność, ale również łagodzi kaszel, pobudza soki trawienne i poprawia apetyt. 
  • Działa ochronnie na wątrobę, śledzionę i pęcherzyk żółciowy
  • Leczy żylaki odbytu, reumatyzm oraz gościec
  • Działa pobudzająco na wzrost komórek, a w efekcie odmładza. 
  • Picie soku z surowej kapusty zalecane jest przy anemii 
  • Kapusta odświeża umysł i łagodzi stres. 
  • Wzmacnia kości oraz mięśnie (zwłaszcza sercowy).
  • Surowa kapusta ma zastosowanie przy oparzeniach, bólach głowy i obrzęku piersi w czasie laktacji.
  • Picie soku lub spożywanie kapusty na surowo, przyspiesza przemianę materii. Wpływ na lepszy metabolizm ma błonnik, którego w kapuście jest całe mnóstwo. 
  • Reguluje przemianę tłuszczową oraz obniża poziom cholesterolu.  
  • Kiszona kapusta to dobry składnik diet odchudzających, ze względu na niską wartość energetyczną. 100 g kapusty dostarcza zaledwie 16 kcal, a mimo to daje uczucie sytości.


3. Dynia (3-6 zł/ kg)



Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 µg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.
  •  Dynia polecana jest w leczeniu zaparć. Reguluje pracę jelit i pobudza procesy trawienne, a ponadto oczyszcza organizm z trujących produktów przemiany materii. Zalecana jest osobom, które chcą schudnąć lub mają problemy ze strony układu trawiennego, gdyż jest lekkostrawna i bogata w błonnik.
  • Dynia ma działanie przeciwzapalne i podnosi odporność organizmu
  • Zaleca się jej podawanie przy trudnościach w oddawaniu moczu, problemach z pęcherzem moczowym i nerkami, gdyż działa moczopędnie.
  • Dynię poleca się osobom z nadciśnieniem tętniczym i miażdżycą, ponieważ skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi.
  • Świeże nasiona dyni stosuje się przy zakażeniach pasożytami jelitowymi, zwłaszcza tasiemcem. To wciąż najskuteczniejszy i najlepszy środek na pasożyty u dzieci, bo nie zawiera chemii i toksyn i nie wiąże się z żadnymi skutkami ubocznymi. 
  • Fitosterole zawarte w pestkach dyni hamują powstawanie stanu zapalnego gruczołu krokowego.
  • Ponadto dynia opóźnia procesy starzenia i ma wpływ na dobry stan skóry. Zawarty w dyni beta-karoten jest silnym przeciwutleniaczem, chroniącym skórę przed wolnymi rodnikami.  
  • Miąższ dyni poleca się kobietom w ciąży, gdyż jest doskonałym środkiem przeciw nudnościom i wymiotom. 
  • Natomiast okłady można stosować przy oparzeniach.


4. Kukurydza (ok. 2 zł/ szt.)



Ziarna, zależnie od odmiany, zawierają 60-70% skrobi, 9-14% białka, 4-8% tłuszczu,. Są bogate w witaminy z grupy B, witaminy D, E, A i K, zawierają niewiele witaminy C. W ziarnie znajdziemy sole potasu, fosforu, żelaza, miedzi, magnezu, wapnia, selenu i cynku oraz śladowe ilości kobaltu, jodu i bromu. Ze względu na obecność selenu, któremu towarzyszy witamina E, kukurydza ma duże znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. Z nasion tłoczy się olej kukurydziany, który ma właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi

  • Kukurydza jest niezwykle pomocna przy problemach z nerkami. Przy niewydolności nerek zalecane jest codzienne spożywanie miękkiej, gotowanej kukurydzy.
  • Otręby kukurydziane znakomicie działają na nasze serce, ponieważ mogą obniżyć poziom cholesterolu. Rozpuszczalny błonnik z kukurydzy wiąże się z cholesterolem w żółci wątroby, a następnie opuszcza organizm zabierając ze sobą cholesterol. Poza tym kukurydza ma dobry wpływ na wątrobę i drogi żółciowe.
  • Kukurydza pomaga również w anemii, zaparciach i dnie. Ma łagodne działanie moczopędne. Chroni także układ moczowy przed zapaleniami. Przy dnie zaleca się picie wody po gotowanej kukurydzy – 2 kolby gotujemy przez 45 minut w 4 szklankach wody, następnie wodę odcedzamy i studzimy. Zostało udowodnione także działanie przeciwcukrzycowe kukurydzy.
  • Jest idealna dla osób uczulonych na gluten, którzy nie mogą spożywać mąki pszennej. Mąka kukurydziana nie zawiera uczulającego glutenu.


Wartość odżywcza kukurydzy gotowanej:

węglowodany:30.50 g, błonnik:3.38 g, woda:64.12 g, wapń:5.92 mg, żelazo:0.93 mg, magnez:31.60 mg, fosfor:116.56 mg, potas:257.72 mg, sód:7.83 mg, cynk:0.42 mg, miedź:0.04 mg, mangan:0.24 mg, selen:0.79 µg, witamina A:6.98 µg, witamina E:0.51 mg, witamina C:10.80 mg, witamina B1:0.15 mg, witamina B2:0.09 mg, witamina B3:1.59 mg, witamina B5:0.87 mg, witamina B6:0.20 mg, kwas foliowy:45.42 µg, białko:3.77 g, tłuszcze 1,61 g


Wartość odżywcza kukurydzy prażonej:

węglowodany:57.20 g, błonnik:10.00 g, woda:2.80 g, wapń:10.00 mg, żelazo:2.80 mg, magnez:108.00 mg, fosfor:250.00 mg, potas:225.00 mg, sód:884.00 mg, cynk:2.60 mg, miedź:0.20 mg, mangan:0.90 mg, selen:7.30 µg, witamina A :1.00 µg, witamina C:0.30 mg, witamina B1:0.10 mg, witamina B2:0.10 mg, witamina B3:1.50 mg, witamina B5:0.30 mg, witamina B6:0.20 mg



5. Sól himalajska (ok. 3zł/ 350g)


Zawiera 84 przyswajalne pierwiastki niezbędne dla naszego organizmu: wodór, lit, beryl, bor, węgiel, azot, tlen, fluor, sód, magnez, aluminium, krzem, fosfor, siarka, chlorek, wapno, skand, tytan, wanad, chrom, mangan, żelazo, kobalt, nikiel, miedź, cynk, gal, german, arsen, selen, brom, rubid, stront, itr, cyrkon, niob, molibden, ruten, pallad rod, srebro, kadm, ind, cyna, antymon, tellur, jod, cez, bar, lantan, cer, prazeodym, samar, europ, gadolin, terb, dysproz, holm, erb, tul, iterb, lutet, hafn, tantal, wolfram, ren, osm, iryd, platyna, złoto, rtęć, tal, ołów, bizmut, polon, astat, frans, rad, aktyn, tor, protaktyn, uran, neptun i pluton.
  
Zalecana osobom z: 
  • Różnymi chorobami skóry 
  • Reumatyzmem i chorobą stawów 
  • Pooperacyjną dietą
  • Chorobami ginekologicznymi 
  • Nawracającymi infekcjami
  • Ciężkimi ukąszeniami owadów, pęcherzami lub ranami 
  • Podrażnieniem skóry






A jakie produkty gościły na Waszych talerzach w ubiegłym miesiącu?

6 komentarze:

  1. Hmm... dużo warzyw widzę, ale faajnie :) generalnie dla mnie nie ma znaczenia jakie zalety mają roślinki - jem, bo jem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie mają ogromne znaczenie. Nie biorę leków, bo to pożywienie ma być dla mnie lekarstwem. Jestem fanką makrobiotyki od dawna, ale dopiero teraz do niej dojrzałam, to chyba wszystko wyjaśnia ;)

      Usuń
  2. Wszystko ładnie, pięknie, ale moim delikatnym zdaniem IG to bullshit ;)
    Fasolka, fasolka, fasolka, banany, morele, śliwki, tony pomidorów, papryka, buraki, marchew, pietruszka, kosze borówek, maliny, selery, kapusta, kalarepy, brzoskwinie, nektarynki, cebula, no i tam inne podstawowe. Skromnie, haha :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinieneś otworzyć warzywniak :P
      Ja nie patrzę na IG, ale fakt faktem jak mam ochotę na coś słodkiego, piekę warzywa :P A z tych glikemicznych to już chyba ładunek jest bardziej adekwatny :P

      Usuń
  3. Wszystko co wymieniłaś uwielbiam! Ale nie mogę kapusty, ech :/

    OdpowiedzUsuń

 

Inspirują mnie...

Recent Posts

Obserwatorzy